• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

De Happy Freelancer

omdat ondernemen elke dag een feest is

  • Home
  • Blog
  • Over
  • Cursus Brand Yourself
  • Nav Social Menu

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS

Mijn eerste prijsonderhandeling als freelancer

1 November 2017 by Rosanne Schipper Leave a Comment

Als startende freelancer spring je een gat in de lucht wanneer je jouw allereerste opdracht binnensleept. Ik weet nog dat ik niet kon geloven dat ik aan de slag mocht gaan en een klant zo ver had gekregen om mij een aantal blogartikelen te laten schrijven, terwijl mijn cv nog op een A4’tje paste en ik geen journalistieke achtergrond had. Mijn eerste klant!

De eerste klant

Ik rekende mijzelf al rijk met de twee artikelen die ik per maand zou schrijven. Diezelfde avond trok ik met vrienden een fles champagne open en vierden we mijn eerste mijlpaal. Ik was nu niet alleen meer freelancer op papier, maar eentje met klanten!

De volgende dag was ik nog steeds in mijn blije roes, hoewel het ook deels de alcohol zal zijn geweest, toen ik een telefoontje van de klant kreeg voor een prijsonderhandeling.

Wat was mijn prijsindicatie? Ik had werkelijk geen idee. Ik had nog nooit eerder gewerkt voor een opdrachtgever en had van te voren geen onderzoek gedaan naar standaard tarieven. Omdat ik niet met een duidelijk antwoord kon komen deed de klant een suggestie:

25 euro per artikel

Ik schrok. Ik zou ongeveer een werkdag besteden aan het schrijven van een artikel. Over die 25 euro zou ik nog belasting moeten betalen. Omgerekend naar een uurloon zou ik netto op zo’n 2 euro per uur uitkomen. Dat is ver onder het minimumloon. Als je ook nog eens de cappuccino’s zou aftrekken die ik zou drinken tijdens het schrijven zou ik eigenlijk betalen om te werken. Niet zo’n goede deal dus.

Alarmbellen

Alle alarmbellen hadden in mijn hoofd moeten afgaan. Maar ik heb onderhandelen altijd erg moeilijk gevonden en was zo blij dat ik eindelijk een opdrachtgever had dat ik uiteindelijk akkoord ben gegaan. Super stom natuurlijk achteraf gezien.

De eerste maanden stopte ik heel erg veel uur in het schrijven van artikelen en ik verdiende nauwelijks iets. Doordat het schrijven zo tijdsintensief was had ik weinig ruimte over om nieuwe klanten te vinden. Ik voelde mij meer een oververmoeide lopende band medewerker dan een girlboss.

Prijsonderhandeling

Gelukkig had ik veel getalenteerde ondernemers om mij heen om mee te sparren en ik nam van elke gelegenheid gebruik om hun mening te vragen. Het belangrijkste inzicht dat zij mij gaven?

De prijs die je vraagt reflecteert de waarde die je jezelf als ondernemer toekent

Als ik als schrijver heel erg weinig geld voor mijn artikelen vraag, straal ik daarmee naar klanten uit dat de kwaliteit die zij van mij kunnen verwachten ook niet heel hoog zal zijn. En dit werkt twee kanten op. Voor 25 euro heeft jouw klant heel erg weinig verwachtingen van jou, maar daardoor push je jezelf ook niet om bij te leren, jezelf te verbeteren en een expert te worden binnen je vakgebied.

Wat ben je waard?

En raad eens, sinds ik een hogere prijs vraag voor mijn schrijfwerk heb ik meer opdrachtgevers, zijn de opdrachten die ik krijg inhoudelijk leuker en word ik elke dag beter in wat ik doe. Ik word serieuzer genomen door mijn klanten omdat ik een prijs vraag die ik, als ondernemer en als personal brand, waard ben.

De conclusie is dus eigenlijk heel simpel:

Vraag een hogere prijs voor je diensten,

neem jezelf serieus als ondernemer,

en anderen zullen volgen.

Amen.

Filed Under: Geldzaken, Starten als freelancer Tagged With: Onderhandelen, Personal brand, Prijsonderhandeling

Previous Post: « Dit is waarom het awesome is om freelancer te zijn
Next Post: Bucketlist challenge #1: Mijn baan opzeggen en reizen als digital nomad »

Reader Interactions

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Primary Sidebar

Hey Happy Freelancer!

Nederland telt meer dan 1 miljoen freelancers. Wij ondernemers zijn ambitieus, zelfstandig en we gaan de wereld veroveren. Maar waarom zouden we allemaal steeds weer hetzelfde wiel uitvinden?

Mijn naam is Rosanne Schipper en neem jullie graag mee in mijn ontdekkingstocht als freelancer. Ik geloof dat we van elkaar kunnen leren en inspireren. Omdat ondernemen elke dag een feest is.

Be a boss!
Meer →

Nieuwsbrief

Be a boss! Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De 10 ultieme tips voor het vinden van klanten

Lievelings ♥

Zo nam mijn belangst af

Belangst? 6 tips om relaxter een telefoongesprek te houden

Nieuw jaar, nieuwe regeltjes

Mijn 2017 als freelancer

6 vragen over de Digital Nomad lifestyle

6 vragen over de Digital Nomad lifestyle

De 10 ultieme tips voor het vinden van klanten

Bucketlist challenge #2: Een nieuwe taal leren

De voordelen van coworking

Coworking: omring jezelf door andere freelancers

Tags

2017 Acquisitie Administratie Amsterdam Belasting Boek Bucketlist Bureau Coworking Coworking space Digital Nomad Eigen baas flexwerken Freelancen Free publicity Girlboss grafisch ontwerp Inspiratie interview Klanten KvK logo ontwerp Maandag Meditiatie Netwerkborrel Netwerken Onderhandelen Ontspanning Ontstressen Organiseren Parttime Personal brand Prijsonderhandeling productiviteit Reizen Review Spaans Starten TEDTalk Terugblik Tips Voordelen Werkcafé Werkplek zzp'ers

Footer

Instagram did not return a 200.

SAMENWERKEN OF ADVERTEREN?

Heb je een idee, opmerking of wil je schrijven voor De Happy Freelancer? Wil je meer weten over advertentiemogelijkheden of samenwerken?

Stuur een mailtje naar info@happyfreelancer.nl

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

De Happy Freelancer
Content Creation Studio Rosanne Schipper

KvK 65831179

BTW NL200649875B01

Lees onze privacyverklaring hier

Copyright © 2021 · De Happy Freelancer

Wij gebruiken cookies om u de beste ervaring op onze website kunnen bieden. Is dit oké?Oke!