
Als freelancer ben je jouw eigen merk. Je werkt voor jezelf, haalt je eigen klanten binnen, voert diensten uit met het oog op resultaat, doet de administratie en de financiën en je hebt een eigen identiteit. Een klant betaalt voor jouw diensten, omdat jij het op jouw manier doet. Personal branding is daarom super belangrijk. Maar wat is de eerste stap? Een logo laten ontwerpen!
Een bedrijfslogo laten ontwerpen is essentieel, voor zowel bedrijven als freelancers. Maar waarop moet je letten als je een logo laat ontwerpen of zelf maakt? Wij geven je 4 redenen waarom een sterk logo essentieel is voor freelancers!
1. Met een sterk logo onderscheid je je van de concurrentie
Heb je je wel eens gerealiseerd dat je sommige bedrijven direct herkent door naar het logo te kijken? Dit is het geval bij grote bedrijven als McDonalds en Starbucks, maar ook bij kleinere bedrijven. Denk eens aan de logo’s van de winkels in de winkelstraat bij jou in de buurt. Logo’s creëren op een hele eenvoudige manier herkenbaarheid en daarmee onderscheidend vermogen.
Door een uniek en bijzonder logo te laten ontwerpen kun jij je op dezelfde eenvoudige manier onderscheiden van jouw concurrentie. Je zou het niet zeggen, maar een logo laat de consument zien waarom jij als freelancer uniek bent. Stel dat jij fotograaf bent, dan kan het zomaar zijn dat er in jouw branche meer dan 1000 concurrenten actief zijn, en misschien zijn 50 van deze 1000 wel bij jou in de buurt gevestigd.
Met deze wetenschap is het lastig om je te onderscheiden van de concurrentie, toch? Think again!
Stel dat die 50 andere fotografen in de buurt vrijwel hetzelfde doen, maar jij je als enige focust op bruiloften? Dan is de keuze snel gemaakt. Een logo waarin je dit aspect terug laat komen laat direct zien waar jij voor staat én op welke manier jij je onderscheidt van de concurrentie.
2. Een uniek logo zorgt ervoor dat jij als freelancer herkenbaar bent én blijft
Het gaat om jouw identiteit: hoe herkent én vindt jouw ideale opdrachtgever jou? Hoe jij je positioneert, is enorm belangrijk voor jouw doelgroep. Heb je een serieuze dienst, dan communiceer en handel je formeel. Dit hangt samen met twee van de drie elementen van een bedrijfsidentiteit: communicatie en gedrag. En het derde element? Het derde element van een bedrijfsidentiteit is design. Dit is wat men ziet, dit is waar het logo, de huisstijl en de website onder vallen.
Wanneer je serieus genomen wilt worden als bedrijf, heb je een logo nodig, no question!
Dit geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor freelancers. Hoe herkent men jou anders? Natuurlijk aan de communicatie en het gedrag, maar wanneer daar niet een visueel aspect aan wordt gekoppeld, zul je nooit een indruk achterlaten en zal men jou ongetwijfeld binnen de kortste keren vergeten zijn. Ook al is jouw dienstverlening nog zo goed.
Visitekaartjes, een website, offertes, een e-mail handtekening, bedrijfskleding, stickers en nog veel meer – jouw logo zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen bij jouw (potentiële) klanten.
3. Vertrouwen creëren onder jouw doelgroep? Doe het met een sterk logo
Een logo is het eerste visuele aspect waar jouw doelgroep naar op zoek is – men verwacht het min of meer. Voordat potentiële klanten jouw product of dienst uitproberen, beoordelen zij over het algemeen jouw eerdere werk, de website en de visuele identiteit. Wat als jouw vorige klanten enorm enthousiast zijn, je goed werk hebt geleverd, maar jouw website ziet er niet goed uit? Dan staat deze potentiële klant niet te springen om contact op te nemen. Hoe goed jouw diensten dan ook mogen zijn!
Wanneer je net aan de slag gaat als freelancer is het inderdaad best lastig om klanten te overtuigen van jouw krachten. Hoe krijg je het voor elkaar dat ze je wél eerder vertrouwen? Daar zijn een aantal manieren voor; onder andere door autoriteit uit te stralen. Laat zien dat jij dé expert bent. Dat kan natuurlijk door je te kleden, te communiceren en je te gedragen als een expert, maar vergeet niet dat een logo hier ook bij hoort. Een bedrijf zonder logo? Het bestaat haast niet meer. Denk aan visitekaartjes, deze zijn essentieel voor een freelancer, maar wat zal jouw potentiële klant denken als er geen website of logo op staat? Een logo bouwt vertrouwen op.
Gezien het feit dat het 5 keer(!) zo lastig is om een nieuwe klant te werven dan een huidige klant te behouden, is het zaak dat je hier goed over nadenkt!
4. Een logo laten ontwerpen voor een sterke eerste indruk
“De eerste indruk is onuitwisbaar, je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken.”
Je kent ze wel, deze clichés. Maar net als bij veel clichés, is het wel waar. Een logo is vaak de eerste kennismaking tussen de potentiële klant en jou. Als het logo overeenkomt met jouw kernwaarden, klopt de eerste indruk direct. Een logo geeft vertrouwen, een logo zorgt ervoor dat je kunt onderscheiden, met een logo blijf je herkenbaar en niet te vergeten: met een sterk logo maak je een onuitwisbare eerste indruk – zorg er dus voor dat jouw logo shined.
Als freelancer kun je niet zonder logo
Oké, als freelancer heb je dus een logo nodig. Ga je jouw logo laten ontwerpen of zelf verzinnen? Zorg er dan altijd voor dat jouw logo een indruk achterlaat. Op welke manier dan ook! Je wilt je namelijk wel onderscheiden van de concurrentie, je wilt een sterke indruk achterlaten, vertrouwen creëren bij jouw doelgroep en je wilt herkenbaar zijn.
Houd bij het laten ontwerpen van een logo vooral de twee belangrijke factoren kleur en lettertype in de gaten. Kleuren en lettertypen zijn niet random – er gaat een hele psychologie aan vooraf. Bijvoorbeeld:
- Een blauw logo straalt rust en vertrouwen uit.
- Met een geel logo straal je positieve energie en optimisme uit.
- Met een rood logo laat je zien dat je staat voor warmte, passie en kracht.
- Een groen logo straalt kalmte en veiligheid uit.
Wat betreft lettertypen is het misschien wel obvious: freelancers met een formeel beroep kunnen beter niet het comic sans lettertype gebruiken – terwijl je als informele freelancer je liever niet waagt aan een logo dat wel heel erg formeel is.

Het beste voorbeeld in mijn ogen? Het logo van de Happy Freelancer natuurlijk (ik bevooroordeeld?!). Het lettertype is speels, wat past bij het merk. De kleur geel zorgt voor positieve vibes. En de ingenieuze manier waarop de letters ‘pp’ en ‘y’ een smiley vormen, benadrukt de merknaam. Ik word meteen een happy freelancer wanneer ik het logo zie. Missie geslaagd!
Kies voor een ijzersterk logo dat bij jou past!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met LogoLove
Leave a Reply