Hoe vind ik klanten? Dit is misschien wel de meest gestelde vraag onder freelancers. Tenslotte, geen freelanceprojecten zonder klanten. Maar hoe vind je de eerste klant? En hoe bouw je jouw bestaande klantenkring uit? Geen paniek, De Happy Freelancer komt to the rescue!

Wanneer je net als freelancer begint heb je misschien nog geen enorm klantenbestand. Maar met de juiste strategie kom je al een heel eind. Het werven van klanten is namelijk geen rocket science, maar een kwestie van slimme acquisitie. En wie weet heb je binnenkort zoveel werk dat je andere freelancers kunt inhuren om je te helpen.

De 10 ultieme tips voor het vinden van klanten als freelancer

1: Bedenk welk probleem je kunt oplossen

Tja, hoe vind je eigenlijk klanten?

Ik kan hier geen simpeler antwoord op geven. Door problemen op te lossen. Punt.

Het gaat niet om wat jij als freelancer aan de wereld aanbiedt. Het gaat om de skills die je hebt en hoe je deze kunt inzetten om anderen te helpen. Het kan niemand iets schelen welke cursussen jij in het verleden hebt gedaan, dat je in Afrika tot aan je knieën in de modder hebt gestaan om hutten te bouwen of dat je Russisch spreekt (tenzij dat je werkt als freelancer Russisch vertaler natuurlijk). Potentiële klanten willen maar één ding van jou, namelijk dat jij hun problemen oplost.

Bedenk welke problemen jouw potentiële klant ondervindt en hoe jouw dienst of product deze problemen kan oplossen. Alleen wanneer jij een antwoord hebt op prangende vragen zul je als freelancer werk vinden. Het heeft geen zin om iets aan te bieden waar niemand op zit te wachten.

Beantwoord voor jezelf de volgende vragen en schrijf vanuit het perspectief van de klant, niet vanuit jou:

Heb je deze vragen scherp voor jezelf, dan ben je al een heel stuk verder en kun je gaan zoeken naar klanten.

2: Maak een persoonlijke website

Een persoonlijke website is een belangrijk portfolio voor elke freelancer. In 2017 kun je niet meer wegkomen met ‘Maar ik weet niet hoe je een website maakt’, of ‘Ik heb er geen tijd voor’. Een website maken (of laten maken) is een verplicht onderdeel van je werkzaamheden als freelancer.

Ik vind het zelf belangrijk dat een website er mooi en verzorgd uitziet, want ik vind dat je zorg in elk aspect van je werk moet steken. Maar als je net begint is een simpele website al genoeg. Vindbaarheid en je portfolio zijn in de eerste instantie het belangrijkste voor acquisitie. Je hebt tenslotte niets aan een prachtige website waar niemand naar kijkt. In de toekomst heb je altijd nog tijd om je website om te toveren tot een prachtig meesterwerk.

Heb je wel eens je eigen naam gegoogled? Kom je wel bovenaan de eerste pagina terecht? Als dit niet het geval is, is het handig om je eens te verdiepen in SEO.

Zorg ervoor dat de website voorbeelden van je werk bevat. Aanbevelingen van voorgaande klanten doen ook wonderen en transformeren je van beginner tot expert. En zorg ervoor dat klanten je makkelijk kunnen bereiken met een contactformulier.

3: Netwerken

Ah netwerken… je houdt ervan of je vindt het verschrikkelijk. Ik zou mijzelf vroeger hebben geschaard in de tweede categorie. Bij netwerkborrels sloeg ik zo snel mogelijk mijn glas wijn achterover en vermeed ik oogcontact om maar geen small talk te hoeven maken.

Maar onderhand weet ik uit ervaring dat netwerken helemaal niet zo vervelend hoeft te zijn. Netwerken is niet hetzelfde als een auto verkopen of naar ongemakkelijke borrels gaan waar je niemand kent.

Netwerken is al je vrienden laten weten waar je mee bezig bent zodat ze volgende keer jouw naam laten vallen bij opdrachtgevers. Netwerken is een praatje maken in de supermarkt en erachter komen dat je een oplossing kunt bieden op iemands zakelijke probleem. Netwerken is op een feestje verkondigen dat je de beste schrijver van Nederland bent (maar nee, echt!) zodat mensen dit onthouden. Je kunt op heel veel verschillende manieren netwerken en het kan echt leuk zijn. En als ik dat zeg – als introvert persoon die liever achter de laptop typt dan in de schijnwerpers staat – dan kun jij het ook!

4: Schrijf je in bij online vacature websites

Niet iedereen is fan van vacaturewebsites voor freelancers. De competitie kan hoog zijn en het is niet altijd even gemakkelijk om je eerste opdracht te binnen te slepen. Maar nee heb je, ja kun je krijgen niet?

Upwork is het grootste internationale platform voor het vinden van freelance opdrachten. Ik heb zelf niet zo’n goede ervaring met Upwork. Hoewel ik geloof dat er branches zijn waarvoor de website wel werkt, bleek dat voor mij niet het geval te zijn. Als schrijver is ‘taal’ de dienst die ik kan bieden. Maar het probleem dat ik ondervond was dat ik als ‘Nederlandse schrijver’ niet aan de bak kwam – ondanks dat ik met grote regelmaat voor Engelstalige opdrachtgevers werk. De bedrijven die slechts naar kwantitatieve content opzoek zijn huren freelancers uit India in voor een reeks artikelen voor een paar euro per stuk. De klanten die kwaliteit daarentegen voorop stellen – en een groter budget hebben – kiezen voor Engelse native speakers, waardoor ik mijzelf niet kon bewijzen. Ik geloof dat het platform nuttig kan zijn voor bepaalde niches, maar als schrijver is het in ieder geval niet ideaal.

Met Freelancer.nl heb ik persoonlijk veel betere ervaring. Ik heb een aantal opdrachtgevers gevonden via deze website. Het principe is hetzelfde als Upwork, maar de markt is veel kleiner en gericht op Nederlandse freelancers. Ook deze website kan kleine frustraties opleveren, omdat ook hier opdrachtgevers te vinden zijn die zoeken naar de freelancer met de laagste prijs. Maar de truc is om jezelf te beloven om niet onder je voorgenomen prijs te zakken. Als een opdrachtgever naar een goedkope oplossing zoekt dan is hij bij mij (en ook bij jou!) niet aan het juist adres. “You get what you pay for.” En die strategie bleek te werken. Via Freelancer.nl heb ik meerdere langdurige samenwerkingen aan kunnen gaan. Inschrijven is gratis en voor 50 euro per maand kun je onbeperkt reageren.

5: Word actief op social media

Vaak kreeg ik de tip om als freelancer actief te worden op social media om werk te vinden, maar ik geloofde dit eerlijk gezegd niet. Het leek mij veel meer moeite dan dat ik eruit zou halen. Maar ik moet terug nemen wat ik dacht, want social media blijkt een fantastische manier om ZZP opdrachten binnen te slepen.

Hoe krijg je freelance opdrachten via social media?

Sluit je aan bij een aantal Facebook groepen die zich richten op freelance werk of op jouw branche. Word vervolgens actief in deze groepen. Je hoeft niet in elke post je werk te promoten, sterker nog, vaak wordt dit niet gewaardeerd. Maar door actief deel te nemen aan gesprekken en gratis advies te geven bouw je een naam op als expert. Mensen – potentiële klanten – zullen je gaan herkennen. Wanneer ze een opdracht hebben zullen ze terugdenken aan het aardige advies dat jij hebt gegeven en jou inhuren.

Een aantal van mijn favoriete groepen:

Facebook werkt voor mij goed, maar ook andere kanalen als LinkedIn, Pinterest, Twitter en Instragram kun je nuttig inzetten om klanten te vinden.

6: Verdubbel je prijs

Het is vaak lastig in te schatten welk bedrag je moet vragen voor je diensten, vooral wanneer je net begint. Veel freelancers vinden de eerste prijsonderhandeling ongemakkelijk en het verhogen van de prijs nog erger. Maar probeer het eens. Denk aan een prijs die realistisch is, maar die eigenlijk net wat aan de hoge kant is. Dit is de prijs die je kunt hanteren.

Als je jezelf positioneert in de markt als pro-freelancer wordt je ook zo gezien. Je wordt sneller gevraagd voor topopdrachten als je serieus wordt genomen. En serieus genomen worden begint toch echt bij jezelf.

7: Bied je diensten ongevraagd aan

Als ontwerper weet je wanneer designs niet om aan te zien zijn, als schrijver gaan je tenen krommen bij slecht geschreven teksten en als programmeur wil je je laptop uit het raam gooien als een programma niet vlekkeloos werkt. Als expert weet je wat kwaliteit is. Waarom zou je dit niet een beetje uitbuiten?

Een methode die veel nieuwe ZZP klussen kan opleveren is het ongevraagd geven van je mening. Zie je een website die wel wat hulp kan gebruiken? Neem contact op met het bedrijf en bied je diensten aan. Deze methode heet ook wel koude acquisitie en kan verrassend veel opleveren.

Zoek naar bedrijven waar je graag voor zou willen werken en bedenk wat jij voor hen kan betekenen. Kom met een plan om de bestaande elementen – een website, designs, teksten, you name it – te verbeteren. En nog belangrijker, laat weten wat dit het bedrijf gaat opleveren. Gaan jouw nieuwe SEO-proef teksten meer traffic voor de website genereren, gaan jouw tools nieuwe klanten werven of gaat jouw marketingplan voor meer sales zorgen? De klant hoort niets liever dan dat geld in jou investeren meer oplevert dan wat jij kost. Eurotekens zullen in de ogen van je klant verschijnen en je hebt weer een opdracht binnen.

8: Join een coworking space

Coworking is niet alleen heel erg leuk en inspirerend, maar doet wonderen voor jouw netwerk. Het fijne aan een coworking space is dat je niet het gevoel krijgt in tien minuten de allerbeste indruk achter te moeten laten, zoals tijdens een netwerkborrel. Je ziet de andere freelancers toch elke dag. Doordat zij jouw werk van dichtbij zien, jouw struggles meemaken en jouw voortgang met je meevieren, zijn zij een belangrijk onderdeel van je netwerk.

Misschien werken er wel andere freelancers in de coworking space die jouw services of product nodig hebben en je inhuren. Of ze raden je aan omdat jij vers in hun geheugen zit.

Zelf heb ik door het deelnemen aan een workation (co-working op een vakantiebestemming) meerdere freelance opdrachten gevonden. Ik was niet bezig mijzelf te verkopen en ik hoefde niet na te denken over netwerk strategieën. Simpelweg door mijzelf te zijn en samen te werken met anderen vond ik nieuwe klanten.

9: Bestaande klanten

Soms is het goed om je even niet te hoeven focussen op het vinden van nieuwe klanten, maar om je te richten op meer opdrachten krijgen van bestaande klanten. Heb je die klant waarvoor je eerder een kort project hebt gedaan wel laten weten dat je nog veel meer ideeën hebt? Heb je jouw bestaande klanten verteld dat je nog meer tijd over hebt?

Het is zeker geen slecht idee om af en toe je klanten uit te nodigen voor een kopje koffie. Je kunt weer even je gezicht laten zien en laten weten dat je beschikbaar bent voor meer werk. Door langdurige ZZP opdrachten aan te gaan met opdrachtgevers bouw je een stabieler inkomen op. En je bent daarnaast minder kwijt tijd aan het zoeken naar nieuwe klanten.

10: Team up

Samenwerken met andere ZZP-ers kan je helpen in de zoektocht naar nieuwe klanten. Vind iemand waar je het niet alleen heel goed mee kunt vinden, maar die jou ook op zakelijk gebied aanvult. Misschien kun jij enorm goed schrijven, maar weet je weinig van SEO? Of je bent een grafisch ontwerper, maar video’s maken is niet jouw hobby? Time to team up!

Je vindt makkelijker klanten doordat je samen een volledigere service kunt aanbieden. Veel klanten vinden het fijner om een team in te huren, dan twee (of meer) verschillende freelancers te moeten zoeken. Misschien heeft jouw nieuwe partner in crime al een groot netwerk waarvoor jullie samen opdrachten kunnen uitvoeren? Door samen te werken bespaar je tijd in het zoeken naar klanten (of andersom, kunnen jullie dubbel zoveel tijd hierin steken) en kunnen jullie kosten en opbrengsten delen. Dus vind snel jouw Happy Freelancer om mee samen te werken.

Met deze tips zul je een heel eind komen. Maar onthoud, het vinden van klanten is geen sprint, maar een marathon. De aanhouder wint. Succes!